Content, basis van websucces

Geen show maar resultaat

Webdesign en webtechniek zijn belangrijk. Maar ze zijn vooral operationeel. Een sterke site heeft een hogere focus: strategie! Een goede communicatiestrategie zie je in content die:

  • bezoekers warm maakt voor wat je te bieden hebt
  • de hulp en antwoorden biedt die ze zoeken
  • hen aanzet tot de reactie die jij wenst

Wat maakt copy sterk?

Goede content heeft sterke copy. Dat is iets anders dan gewoon tekst. Sterke copy:

  • is kort. (Maar er is lang over nagedacht.)
  • is gefundeerd op een strategie
  • gaat een verkoopgesprek aan met de ontvanger
  • versterkt het beeld. En andersom

SEO en toch leesbaar

Zoekmachineteksten (SEO) kunnen bezoekers lokken. Maar pure SEO-teksten bederven goede content:

  • kunstmatig opgevoerde SEO-woorden maken de tekst lastig leesbaar en laten de bezoeker afhaken
  • zoekmachines straffen seo-trucs af, waardoor je niet eens wordt gevonden.

Webteksten zijn sterk als ze er niet alleen voor zorgen dat je site gevonden wordt, maar vooral ook dat je die gelezen wordt. Goede webtekst is lekker leesbaar en bevat de belangrijkste trefwoorden – op een logische manier die je boodschap onderstreept.

Met een goede opzet ben je er nog niet.

Oké, dan heb je goede content. En dan? Je moet een site actueel houden. Dat kan met een Content Management Systeem (CMS). Alleen zijn veel CMS-gebruikers gericht op zenden; ze vergeten ontvanger en doel. En als het CMS in je organisatie door meer mensen wordt gevuld, vermenigvuldigt het probleem zich. Dan verwatert je site en moet die uiteindelijk op de schop. Dan wordt je slimme CMS een budgetvreter. Een CMS vraagt om:

  • coördinatie
  • een redactie
  • bewaking van de kwaliteit

Kortom let hier op:

  • Concentreer je niet op de show, maar op de inhoud. Dát leidt tot resultaat.
  • Zorg voor copy die bezoekers lokt én ze voor je wint.
  • Manage je content, hou regie op je communicatie!